Den første eksperimentbølgen
- Nye oppdagelser, teorier og uttrykk utfordret det veletablerte samfunnet
- Mange kunstnere begynte å eksperimentere med farger og materialer - abstrakt kunst
- Avstand fra romantikkens overdådighet
- Utbrudd av første verdenskrig 1914: sett på som “den definitive avslutningen” på den gamle europeiske kulturen
- Kunsten uttrykte den utryggheten og angsten som rådde i tiden
- De fleste komponister var menn, vanskelig for kvinner å bli akseptert som kunstnere
- Likevel stadig flere kvinner som utdannet seg som musikere
- Tradisjonell tonalitet gradvis forkastet (dur/moll-tonearter, tersbasert akkordoppbygning, klare melodilinjer)
- Nye måter å organisere tonene på, sammen med utstrakt bruk av dissonanser
- Nye, uvante elementer i musikken: realistiske lydeffekter, støymaskiner, elektriske/tekniske apparater - gav musikken et uttrykk som stod i stil til de teknologiske nyvinningene i tiden
- Inspirasjon fra andre musikkformer enn den klassiske - populærmusikk, folkemusikk, jazz..
- Tilgang til radio og grammofon gjorde musikken til allemannseie
Amerikansk avantgarde
- Amerika hadde ikke på samme måte som Europa en klassisk musikktradisjon å bygge på
- Amerikanske komponister ved århundreskiftet ble ikke påvirket av de moderne strømningene i Europa, og det amerikanske idealet var på mange måter den selvlærte, originale og selvstendige kunstner
- Førte til komposisjoner blottet for tradisjonelle regler og normer
- Charles Ives (1874 - 1954) viktigste moderne amerikanske komponist.
- Eksperimenterte med nye teknikker og uttrykk
- Sang og spill i ulike tonearter
- Blandet musikk fra cowboysanger, salmer og marsjer, skapte et mytt musikalsk uttrykk
- “The unanswered question” (1908), “Three places in New England” (1914).
Futurisme
- Inspirasjon fra de tekniske nyvinningene som den industrielle revolusjonen frembrakte, retningen startet i Italia
- Lyder fra industri, motorer, jernbaner og biler inspirerte komponistene til å eksperimentere med nye lydkilder
- Luigi Russolo (1885 - 1947) var både maler og komponist - skulle “fornye musikken,” og så på manglende musikalsk bakgrunn som en fordel
- Innlemmet støy i musikken ved hjelp av nye instrumenter som han fant opp
- Futurismen ble en liten bevegelse i sin samtid, men fikk stor innflytelse på musikk senere i det 20. århundret.
Fransk avantgarde
- Nye eksperimenterende retninger
- Kunstnere fra hele verden slo seg ned i Paris, byen ble en oase for den moderne kunsten
- Eric Satie (1866 - 1925) særegen og utradisjonell komponist.
- Vanskelig for ham å bli akseptert som komponist på grunn av sine utadisjonelle komposisjoner, men har senere fått stor betydning for musikken i det 20. århundret (minimalisme, museak, aleatorikk, collageteknikk)
- Museak: “møblementsmusikk,” skapt for å fungere som bakgrunnsmusikk som går i ett med sine omgivelser
- Collage: musikken blir “montert” og bygges opp som en sammenkjeding av ulike melodier og motiver uten overganger
- Har skrevet verdens lengste klaverstykke, “Vexations,” som varer i 19 timer og består av ett tema og to harmoniseringer som gjentas 840 ganger (lurt......)
- Finnes sjelden logisk funksjonharmonikk i Saties stykker
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar