søndag 15. april 2012

1. Nye uttrykk for et nytt århundre

Klassisk musikk 1900 - 1919

Den første eksperimentbølgen



  • Nye oppdagelser, teorier og uttrykk utfordret det veletablerte samfunnet
  • Mange kunstnere begynte å eksperimentere med farger og materialer - abstrakt kunst
  • Avstand fra romantikkens overdådighet
  • Utbrudd av første verdenskrig 1914: sett på som “den definitive avslutningen” på den gamle europeiske kulturen
  • Kunsten uttrykte den  utryggheten og angsten som rådde i tiden
  • De fleste komponister var menn, vanskelig for kvinner å bli akseptert som kunstnere
    • Likevel stadig flere kvinner som utdannet seg som musikere
  • Tradisjonell tonalitet gradvis forkastet (dur/moll-tonearter, tersbasert akkordoppbygning, klare melodilinjer)
    • Nye måter å organisere tonene på, sammen med utstrakt bruk av dissonanser
  • Nye, uvante elementer i musikken: realistiske lydeffekter, støymaskiner, elektriske/tekniske apparater - gav musikken et uttrykk som stod i stil til de teknologiske nyvinningene i tiden
  • Inspirasjon fra andre musikkformer enn den klassiske - populærmusikk, folkemusikk, jazz..
  • Tilgang til radio og grammofon gjorde musikken til allemannseie

Amerikansk avantgarde


  • Amerika hadde ikke på samme måte som Europa en klassisk musikktradisjon å bygge på
  • Amerikanske komponister ved århundreskiftet ble ikke påvirket av de moderne strømningene i Europa, og det amerikanske idealet var på mange måter den selvlærte, originale og selvstendige kunstner
    • Førte til komposisjoner blottet for tradisjonelle regler og normer
  • Charles Ives (1874 - 1954) viktigste moderne amerikanske komponist.
    • Eksperimenterte med nye teknikker og uttrykk
    • Sang og spill i ulike tonearter
    • Blandet musikk fra cowboysanger, salmer og marsjer, skapte et mytt musikalsk uttrykk
    • “The unanswered question” (1908), “Three places in New England” (1914).

Futurisme


  • Inspirasjon fra de tekniske nyvinningene som den industrielle revolusjonen frembrakte, retningen startet i Italia
  • Lyder fra industri, motorer, jernbaner og biler inspirerte komponistene til å eksperimentere med nye lydkilder
  • Luigi Russolo (1885 - 1947) var både maler og komponist - skulle “fornye musikken,” og så på manglende musikalsk bakgrunn som en fordel
  • Innlemmet støy i musikken ved hjelp av nye instrumenter som han fant opp
  • Futurismen ble en liten bevegelse i sin samtid, men fikk stor innflytelse på musikk senere i det 20. århundret.

Fransk avantgarde


  • Nye eksperimenterende retninger
  • Kunstnere fra hele verden slo seg ned i Paris, byen ble en oase for den moderne kunsten
  • Eric Satie (1866 - 1925) særegen og utradisjonell komponist.
    • Vanskelig for ham å bli akseptert som komponist på grunn av sine utadisjonelle komposisjoner, men har senere fått stor betydning for musikken i det 20. århundret (minimalisme, museak, aleatorikk, collageteknikk)
    • Museak: “møblementsmusikk,” skapt for å fungere som bakgrunnsmusikk som går i ett med sine omgivelser
    • Collage: musikken blir “montert” og bygges opp som en sammenkjeding av ulike melodier og motiver uten overganger
    • Har skrevet verdens lengste klaverstykke, “Vexations,” som varer i 19 timer og består av ett tema og to harmoniseringer som gjentas 840 ganger (lurt......)
    • Finnes sjelden logisk funksjonharmonikk i Saties stykker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar