søndag 15. april 2012

3. Konsolidering

II. Klassisk musikk 1919 - 1945


En ny orden

  • Nå ble det behov for å “formalisere” og bearbeide de nye ideer og impulser som hadde dukket opp i løpet av de førgåande tiårene
  • Behov for allmenngyldig orden, faste holdepunkter

Tolvtonesystemet
  • Schönberg
  • Før komposisjonsprosessen: organisere en tolvtonerekke - alle de tolv tonene i den kromatiske skalaen
  • Rekken kan så varieres på ulike måter
    • Leses slik den står: grunnform
    • Spilles baklengs: “kreps”
    • Stilles på hodet, slik at bevegelsene i originalrekken går i motsatt retning (omvending).
    • Både “kreps”-formene og omvendingene kan transponeres - mange muligheter for variasjon i originalrekken.
  • Tre viktige prinsipper i tolvtone-komposisjon:
    • Ingen tone må gjentas før alle de tolv tonene er brukt
    • Man bør unngå like intervaller
    • Rekken kan brukes som melodi eller som akkord.
  • Schönberg så på dette systemet som et redskap til å skape en helt ny klangverden
  • Tolvtonemusikken kunne lett bli en ren konstruksjon av toner, og Schönberg strebet etter å skape musikk der temaer og motiver kunne utvikles og behandles som i tradisjonell tonal musikk
  • Alban Berg (1885 - 1935), elev hos Schönberg. Skrev musikk i tolvtonestil. Også komponisten bak “Wozzeck,” et av århundrets viktigste operaverker.
- Punktmusikk
  • Videreføring av tolvtone musikken - resultat av komponister som forsøkte å organisere musikkens elementer i 1920-30årene.
    • Tradisjonelle melodien mister sin fuksjon, grupper av toner eller enkelttoner fikk en mer selvstendig rolle.
  • Klang mye brukt i oppbygningen av musikken
  • Musikken kastet fra punkt til punkt
  • Anton von Webern (1883 - 1945) studerte musikk i Wien, tok doktorgrad i musikkvitenskap som 23-åring.
    • Arbeidde som kor- og orkesterdirigent
    • Arbeidet med å videreutvikle tolvtonemusikken til Schönberg - “klangfarger”
    • “Symfoni” (1928), “Konsert” (1934).

Støy og maskinmusikk
  • Inspirert av futuristene (nye lydkilder)
  • Arthur Honegger (1892 - 1955), komponerte stykket “Pacific 231” for orkester, beskriver hurtigtoget som gikk fra kyst til kyst over USA.
  • Edgar Varèse (1883 - 1965) “Ionisation.”
    • Hadde ofte ideer som ikke lot seg realisere i hans egen samtid, fordi de krevde teknologi som ikke ennå var oppfunnet (feks orkester på ulike kontinenter som spiller det samme stykket samtidig, ved hjelp av radio. Dette lot eg først realisere i 1998, ved hjelp av satelittoverførelse.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar