mandag 16. april 2012

Sentrale komponister 1900 - 1919



  • Charles Ives (1874 - 1954) - Amerikansk avantgarde.

    • Eksperimenterte med nye teknikker og uttrykk
    • Sang og spill i ulike tonearter
    • Blandet musikk fra cowboysanger, salmer og marsjer, skapte et mytt musikalsk uttrykk
    • “The unanswered question” (1908), “Three places in New England” (1914). 


      

  • Luigi Russolo (1885 - 1947) - Futurisme.
    • var både maler og komponist - skulle “fornye musikken,” og så på manglende musikalsk bakgrunn som en fordel. Innlemmet støy i musikken ved hjelp av nye instrumenter som han fant opp.



  • Eric Satie (1866 - 1925) - Fransk avantgarde.

    • Vanskelig for ham å bli akseptert som komponist på grunn av sine utadisjonelle komposisjoner, men har senere fått stor betydning for musikken i det 20. århundret (minimalisme, museak, aleatorikk, collageteknikk)
    • Museak: “møblementsmusikk,” skapt for å fungere som bakgrunnsmusikk som går i ett med sine omgivelser
    • Collage: musikken blir “montert” og bygges opp som en sammenkjeding av ulike melodier og motiver uten overganger
    • Har skrevet verdens lengste klaverstykke, “Vexations,” som varer i 19 timer og består av ett tema og to harmoniseringer som gjentas 840 ganger
    • Finnes sjelden logisk funksjonharmonikk i Saties stykker



  • Claude Debussy (1862 - 1918) - Impresjonisme


  • komponerte mot alle tradisjonelle regler og normer.




  • Den andre wienerskolen: Schönberg, Berg og Webern


  • Arnold Schönberg (1874 - 1951), komponist fra Wien.

    • Nesten selvlært som komponist, fremførte sitt første stykke som 24-åring
    • Av jødisk opphav, og flyktet til USA under krigen, underviste i komposisjon i Los Angeles
    • Påvirket av komponistene Mahler, Wagner og Strauss
    • Kjente stykker: “Verklärte Nacht,” “Pierrot Lunaire,” og “Sprechesang” - som var en talesang (mellomting mellom tale og sang). Her la sangeren melodien nær opp mot talemelodien, noe som ble oppfattet som radikalt.
    • Utviklet tolvtonesystemet


       
  • Alban Berg (1885 - 1935), elev hos Schönberg. Skrev musikk i tolvtonestil. Også komponisten bak “Wozzeck,” et av århundrets viktigste operaverker.




  • Anton von Webern (1883 - 1945) - Punktmusikk (videreutvikling av tolvtonestilen) 

    • studerte musikk i Wien, tok doktorgrad i musikkvitenskap som 23-åring.
    • Arbeidde som kor- og orkesterdirigent
    • “Klangfarger”
    • “Symfoni” (1928), “Konsert” (1934).


    







  • Igor Stravinskji (1882 - 1971) - "Vårofferet" - Ekspresjonisme ("uttrykksmusikk" - Sterk uttrykksintensitet, sterke kontraster, intense rytmiske elementer)

  • Arthur Honegger (1892 - 1955) - Støy og maskinmusikk. Komponerte stykket “Pacific 231” for orkester, beskriver hurtigtoget som gikk fra kyst til kyst over USA.





  • Edgar Varèse (1883 - 1965) - Støy og maskinmusikk.

    • Hadde ofte ideer som ikke lot seg realisere i hans egen samtid, fordi de krevde teknologi som ikke ennå var oppfunnet (feks orkester på ulike kontinenter som spiller det samme stykket samtidig, ved hjelp av radio. Dette lot eg først realisere i 1998, ved hjelp av satelittoverførelse.)



  • Igor Stravinskijs kunst tok nye retninger i 1920-årene, han ble opptatt av de gamle mesterene og deres musikk - Eksempelvis i “Pulcinella” fra 1919, som ofte betegnes som det første neoklassiske verket.



  •  
    Debussy reiste mye i Europa på jakt etter nye inntrykk, og ble inspirert av blandt andre Grieg og Wagner, og ble også etter hvert sterkt påvirket av musikk fra Østen.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar