- Avantgarde: Innovativ og eksperimentell musikk. Hver tid og epoke har sine avantgardekunstnere, som sjokkerer med sine nyskapinger, men som kan bane vei for nye måter å tenke på.
- Amerikansk avantgarde: Har ikke de sterke tradisjonene som europeisk musikk, og den selvlærte, originale og selvstendige kunstner var idealet.
- Fransk avantgarde: Mye innflytelse fra det øvrige Europa, men også et knutepunkt for europeiske kunstnere - "smeltedigel."
- Futurisme (tidlig 1900): Kunsten hentet inspirasjon fra sin tids teknologiske nyvinninger, og lyder fra industri, biler og jernbaner ble hentet inn i musikken.
- Impresjonisme: Begrep første gang brukt i 1874, som en nedsettende betegnelse på en ny retning i malekunsten - "inntrykksmalerier," som la vekt på å fange øyeblikket (jmf. Claude Monet). Denne filosofien spredte seg til musikken, og komposisjonene skulle skape opplevelse og atmosfære. Impresjonismen frigjorde seg fra den strenge tonaliteten. Dur og moll-skalaer ble ofte erstattet av andre typer skalaer (modale, pentatone, heltoneskalaer). Ofte også parallellføring av akkorder og klanger. Claude Debussy, "Jeux."
- Atonal musikk: holder seg ikke til en toneart, ikke noe tonalt sentrum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar