søndag 15. april 2012

4. Forbindelser til eldre tider


II. KLASSISK MUSIKK 1919 - 1945


Neo - gamle idealer i et nytt lys

  • Gamle teknikker og stiler blir brukt på nye måter
  • Mange ønsket å holde fast på en viss tonalitet, og heller utvide selve tonalitetens rammer
    • Bruk av flere tonearter samtidig - ingen klar tonika (bitonalitet - polytonalitet)
    • Noen organiserte toner og akkorder på nye måter (utvidet tonalitet)
    • Bruk av modale skalaer som grunnlag for en moderne stil

Neoklassisisme


  • Betegnelse på musikalsk retning i mellomkrigstiden
  • Kritisk holdning til samfunn og estetikk på 1800- og tidlig 1900-tall
  • Interesse for musikk fra tidligere perioder (med unntak av nær fortid)
    • Reaksjon mot romantikken og impresjonismen
  • Musikken ble mer tilgjengelig og fikk et større publikum
  • Moderne i uttrykket, men hadde elementer som folk var fortrolige med
    • Klassiske idealer som klarhet og balanse
  • Nadia Boulanger (1887 - 1979), fransk pedagog og komponist.
  • Fellestrekk for neoklassisk musikk:
    • Komponistene brukte ofte formtyper fra perioder før romantikken - fuge, suite, serenade, sonate, symfoni, konsert, osv.
    • Musikken har tonal basis, med en neo-tonalitet som utvider tonalitetens rammer - eksempelvis ved bruk av bitonalitet, modale skalaer, utvidelse av tonaliteten med tonale systemer som er uavhengige av den klassiske funksjonsharmonikken
    • Mye av musikken har et musikantisk og lekende preg. Musikken skulle være folkelig og realistisk, renset for intelektuelle betraktninger og tunge livsanskuelser
    • Stilelementer utenfor den klassiske musikken - folkemusikk, jazz, populærmusikk
  • Igor Stravinskijs kunst tok nye retninger i 1920-årene, han ble opptatt av de gamle mesterene og deres musikk - Eksempelvis i “Pulcinella” fra 1919, som ofte betegnes som det første neoklassiske verket.
  • Béla Bartók skrev også etterhvert mange verker som regnes som neoklassiske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar