II. KLASSISK MUSIKK 1919 - 1945
Neo - gamle idealer i et nytt lys
- Gamle teknikker og stiler blir brukt på nye måter
- Mange ønsket å holde fast på en viss tonalitet, og heller utvide selve tonalitetens rammer
- Bruk av flere tonearter samtidig - ingen klar tonika (bitonalitet - polytonalitet)
- Noen organiserte toner og akkorder på nye måter (utvidet tonalitet)
- Bruk av modale skalaer som grunnlag for en moderne stil
Neoklassisisme
- Betegnelse på musikalsk retning i mellomkrigstiden
- Kritisk holdning til samfunn og estetikk på 1800- og tidlig 1900-tall
- Interesse for musikk fra tidligere perioder (med unntak av nær fortid)
- Reaksjon mot romantikken og impresjonismen
- Musikken ble mer tilgjengelig og fikk et større publikum
- Moderne i uttrykket, men hadde elementer som folk var fortrolige med
- Klassiske idealer som klarhet og balanse
- Nadia Boulanger (1887 - 1979), fransk pedagog og komponist.
- Fellestrekk for neoklassisk musikk:
- Komponistene brukte ofte formtyper fra perioder før romantikken - fuge, suite, serenade, sonate, symfoni, konsert, osv.
- Musikken har tonal basis, med en neo-tonalitet som utvider tonalitetens rammer - eksempelvis ved bruk av bitonalitet, modale skalaer, utvidelse av tonaliteten med tonale systemer som er uavhengige av den klassiske funksjonsharmonikken
- Mye av musikken har et musikantisk og lekende preg. Musikken skulle være folkelig og realistisk, renset for intelektuelle betraktninger og tunge livsanskuelser
- Stilelementer utenfor den klassiske musikken - folkemusikk, jazz, populærmusikk
- Igor Stravinskijs kunst tok nye retninger i 1920-årene, han ble opptatt av de gamle mesterene og deres musikk - Eksempelvis i “Pulcinella” fra 1919, som ofte betegnes som det første neoklassiske verket.
- Béla Bartók skrev også etterhvert mange verker som regnes som neoklassiske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar