fredag 11. mai 2012

Jazz


·         Hva var de viktigste elementene fra afrikansk musikktradisjon i tidlig jazz?
o   Improvisasjon
o   Synkopering
o   Altererte tonekvaliteter
o   Repitisjon (riff, ostinater, call and reponse)
o   Intonasjon (“blå tonalitet”)

De aller viktigste elementene fra afrikansk musikktradisjon i tidlig jazz, var rytme. Det var ofte snakk om avanserte rytmeoppbyggelser, og gjerne polyrytmikk.
Talen og språket ble også et ideal som kom til uttrykk fra den afrikanske musikktradisjonen; man skulle få instrumentet til å tale og synge. Denne nærheten mellom sang og tale er et særtrekk som preger all afroamerikansk musikk, fra gospel, jazz og blues til rap.
I afrikansk samspilltradisjon er dialog et viktig nøkkelord, noe som kommer til uttrykk i call and response-teknikken hvor musikken bygger på tilrop og svar med imitasjon og/eller videreutvikling av fraser.

·         Hva var de viktigste elementene fra europeisk musikktradisjon i tidlig jazz?
De aller viktigste elementene fra europeisk musikktradisjon i tidlig jazz, var harmonikk og instrumenter. Sammen med klang og struktur, samt grunnleggende rytmikk og intonasjon fra afrikansk tradisjon, ble den tidlige jazzen formet.

·         Hva er en griot?
De omreisende “griotene” i vestafrika fungerte som historiefortellere, nyhetsformidlere, underholdere, satirikere, lærere og tradisjonsformidlere. De var profesjonelle musikere, og tilhørte gjerne familier hvor griot-tradisjonen gikk i arv fra slektsledd til slektsledd.
I Amerika fikk den omreisende blues-mannen mange fellestrekk med griotene.

·         Hva var de viktigste elementene i tidlig blues?
Blues var opprinnelig folkemusikk som ble muntlig videreformidlet, og har mange likhetstrekk med folkemusikk fra andre steder i verden. I begynnelsen var den uakkompagnert solosang, men i 1880-årene begynte man å ta i bruk instrumenter som kunne etterligne stemmen: banjo, fele, gitar og munnspill.
Bluesen er kjennetegnet av det vi kaller “blå tonalitet” (verken dur eller moll), ekspressiv og improvisatorisk sang, synkoper og stor rytmisk og melodisk frihet.

·         Hvorfor var blues vanskelig å skrive ned i form av noter?
Bluesens “blåtoner” er vanskelig å notere i det europeiske skalasystemet fordi tersen ofte ligger et sted mellom dur og moll, og intonasjonen er gjerne glidende.

·         Hvilken betydning hadde kirkemusikken i utviklingen av jazz og andre afroamerikanske musikkformer?
Det var gjennom kirkemusikken at svarte fikk kjennskap til europeiske formen for harmonisang og flerstemthet, som var svært ulik den afrikanske tradisjonen. Da den afrikanske improvisatoriske og rytmiske syngemåten ble blandet med europeisk kirkemusikk, oppstod negro spirituals, som ble den første afroamerikanske musikkformen; og som senere dannet utgangspunkt for andre afroamerikanske musikkformer.

·         Hva kjennetegner ragtime?
“Ragtime” var en komponert musikkform med utspring i europeisk musikk, men med rytmer hentet fra den afrikanske tradisjonen.
“To rag”: verb, betyr å synkopere rytmene, “ragged time” = “ujevn tid.”
Ragtime ble utgitt som notert klavermusikk, med marsjrytme i venstre hånd og synkopert melodi i høyre.
Selv om den manglet den karakteristiske improvisasjonen og swingfølelsen ble musikkstilen en viktig forløper til jazz, ettersom den populariserte synkopering i skjæringspunktet mellom europeisk musikk og afrikansk rytmesans.
Ragtime ble populært som offentlig underholdning, hjemmebruk og som akkompagnement til stumfilm.

·         Hvor har jazzens instrumentasjon sin opprinnelse?
Jazzens instrumentasjon kommer hovedsakelig fra brassband og string-band.
Brassbandene var amerikanske militærorkester som spilte marsjer og patriotiske sanger. På mange plantasjer hadde man egne brassband, og etter hvert ble brassinstrumentene tatt i bruk av slavene som jobbet der.
Et string-band kunne bestå av strengeinstrumenter som fele, banjo, munnspill, gitar, kontrabass og piano. Repertoaret bestod ofte av folkeviser og dansemusikk, og string-bandet ble også et viktig grunnlag for “hillbilly-musikken.”

·         Ulike former for blues:
o   Country-blues. Vektlegger samspillet mellom gitar og stemme. Sangene var sterkt preget av arven fra “field hollers,” med “call and response”-teknikk. En kjent countryblues-artist var Robert Johnson.
o   Vanderville-blues. En mer urban bluesstil som utviklet seg i byene. Her var det vanlig med band med strengeinstrumenter og blåsere, og akkordene og melodiene var preget av den europeiske stilen. Likevel var syngemåten, temaene og formidlingen i bluesens ånd. En av de fremste vanderville-sangerene var Bessie Smith.
o   Den tidlige jazzen var dansemusikk, hvor rytmikken spilte en sentral rolle.

JAZZ I MELLOMKRIGSTIDEN

·         Hvorfor er 1917 et viktig årstall i jazzhistorien?
Året 1917 er et viktig årstall i jazzhistorien av to grunner. Den ene er at forlystelsesstrøket i New Orleans – Storyville – ble stengt, noe som førte til at mange musikere flyttet nordover til Chicago. Nesten alle innspillinger av det som kalles “New Orleans Jazz” er innspilt i Chicago på 1920-tallet, ikke i New Orleans.
Den andre grunnen er at den første jazzplata ble utgitt i 1917, av The original Dixieland Jazz Band.                                    

·         Hva legger du i begrepet Tin Pan Alley?
Begrepet “Tin Pan Alley” ble opprinnelig brukt om et område på Manhattan hvor mange populærmusikk-komponister og musikkforlag arbeidet. Uttrykket brukes også om storhetstiden i amerikansk underholdningsmusikk, som varte fra århundreskiftet og fram til 1950-årene. Begrepet brukes også som en betegnelse for musikken fra denne perioden.

“Tin Pan Alley”-musikken var i større grad komponist-sentrert enn New Orleans-jazzen, og hadde tydelige røtter i europeisk musikktradisjon.

·         Hva er en jazz-combo?
“Jazz-combo” er en betegnelse på den tidlige New Orleans-jazzen. Den bygde på kollektiv improvisasjon – alle musikerne improviserte samtidig, med utgangspunkt i en melodi og et akkordskjema – noe som gjorde den til en musikkform av stor kompleksitet.

1920-ÅRENE: MUSIKKINDUSTRIEN VOKSER FRAM
·         Grammofoner fantes i stadig flere hjem
·         Radiomediet ekspanderte, og var fra 1921 den viktigste musikkformidleren.
·         1925: den første mikrofonen, forbedret opptakskvaliteten radikalt.
·         Fire hovedstrømninger:
o   “Hillbilly” – rural euroamerikansk musikk
o   “Tin Pan Alley” – urban euroamerikansk musikk
o   Blues – rural afroamerikansk musikk
o   Jazz – urban afroamerikansk musikk

·         Hvordan er et storband vanligvis oppbygd?
Storbandene fikk fire seksjoner; tre til fem saksofonister eller treblåsere (dvs. for eksempel klarinett), to til fem trompeter, en til fem tromboner, pluss rytmeseksjon (komp.) Rytmeseksjonen bestod som regel av piano, gitar, bass og trommer.

·         Hvorfor ble saksofonen et sentralt instrument i jazzen?
Saksofonen fikk sitt gjennombrudd som jazzinstrument i 1930-årene, med Coleman Hawkins.

·         Hvordan kom jazzen til Europa?
Jazzen kom først til Europa med The Original Dixieland Jazz Band tidlig på 20-tallet, som en følge av at jazzen ble innspilt og sendt til England, og påfølgende turné. Senere ble jazzmiljø etablert i Frankrike og England, og i 1922 ble Europas antakelig første jazzklubb etablert i Paris.
I 1930-årene begynte jazzmusikere å gjeste Europa (Louis Armstrong, Duke Ellington og Coleman Hawkins, for å nevne noen).
Django Reinhardt ble den første anerkjente europeiske jazzmusikeren.

MODERNE JAZZ

·         Hva er de viktigste forskjellene på bop- og cool-stilene?
Stiltrekk i bop’en:
-          Virtuost spill, ofte i høyt tempo
-          Liten vekt på nedskrevne arrangementer
-          Trompet og saksofon de viktigste soloinstrumentene
-          Komplekse melodier og komprytmer
-          Uvante og hissige aksentueringer
-          Improvisasjonene er ofte asymmetriske, med lange linjer på tvers av periodeinndelinger
-          Sentrale musikere: Charlie Parker og Dizzy Gillespie
Stiltrekk i cooljazz’en:
-          Lett, tørr tonekvalitet
-          Lite eller ingen vibrato
-          Dempet uttrykk, lavt volum
-          Lite bruk av høyderegisteret
-          Melodiøst legatospill
-          Tilbakelent, avslappet stemning
-          Vektlegging av sound
-          Sentral musiker: Miles Davies


·         Kan du beskrive Charlie Parker som musiker?
Charlie “Bird” Parker var saksofonist, og regnes som kanskje en av de fremste instrumentalister i det 20. århundret. Han var kjent for en imponerende teknikk, hurtighet, musikalitet og harmonisk sans, og markerte seg sterkt innenfor “bop”-stilen på 1940- og 1950-tallet.  

·         Beskriv hvordan cooljazzen utviklet seg gjennom 1940-årene
“Cooljazzen” oppstod omtrent samtidig med bopen, rundt 1930, og mens bop ble regnet for å være hovedsakelig “svart” musikk, var cooljazzen mer europeisk. Likevel fikk stilen sitt store gjennombrudd rundt 1950, med Miles Davis.  

·         Hva står betegnelsen JATP for?
I løpet av 1950-årene ble jazz en viktig hovedstrømning i amerikansk musikk, og ble brakt inn i de store konsertsalene med prosjektet Jazz At The Philharmonic (JATP) i 1944.

JAZZENS KOMPONISTER

·         Duke Ellington – ledet “The Duke Ellington Orchestra” i 50 år, fra 1924 til sin død i 1974 (jazzhistoriens lengst eksisterende band).
·         Miles Davis
·         Gil Evans

Jazz er en musikkform som alltid har eksistert i spenningsfeltet mellom det spontane og det planlagte. Balansegangen mellom improvisasjon og komposisjon eller arrangering har opptatt så å si alle jazzmusikere, med mange ulike resultater. I den tidligste jazzen var det vanlig å improvisere over komponert musikk, men det tok ikke lang tid før man begynte å komponere jazz.
Det var vanskelig å fange “jazzens ånd” i noter; utøverens personlige stil ble bestandig sett på som viktigere enn det noterte materialet. Likevel ble en viss notasjon nødvendig når flere musikere skulle spille sammen, og da særlig i 30-tallets storband.  

·         Hva kjennetegner Duke Ellingtons musikk?
Elingtons komposisjonsteknikk og stil har to spesielle trekk:
-          Han var glad i dissonanser, og kombinerte gjerne instrumenter på uvante måter for å skape nye klanger. Han kan i så måte gjerne kalles en impresjonist.
-          Han spesialskrev stemmer for musikerne sine, slik at han fikk fremhevet musikernes personlighet og “spisskompetanse” i orkesteret.

·         Hvilke stilarter forbinder du med Miles Davis’ karriere?
Miles Davis markerte seg innenfor både cooljazz, modal jazz og jazzrock. Han var aldri redd for å spille for enkelt; “less is more” var hans motto.
 Cooljazz var en stilretning som i stor grad var inspirert av den europeiske musikktradisjonen. Den kjennetegnes ved melodiøst, dempet legatospill og en lett, tørr tonekvalitet med svært lite vibrato.
I tradisjonell jazz var det vanlig å improvisere tonalt over funksjonelle akkordprogresjoner. I den modale jazzen improviserte musikerne i større grad over modale skalaer (kirketonearter).

·         Gi eksempler på kjente jazzmusikere som har spilt med Miles Davis
Miles Davis har blant annet spilt med John Coltrane, Bill Evans, Red Garland og Paul Chambers.  

·         Hva legger du i begrepet “third stream”?
“Third stream” ble betegnelsen på en bevegelse der jazzkomponister forsøkte å utvide rammene for jazzkomposisjon ved å forene elementer fra jazz og klassisk musikk. Mange jazzmusikere hentet inspirasjon fra klassiske komponister som Stravinskij, Debussy, Schönberg og Ives.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar