Resitativ
En
komposisjonsteknikk ofte brukt i operaer, kantater og oratorier, og hvor
musikken følger ordene.
Sonatesatsform
En
«formel» for komposisjon utviklet under wienerklassisismen. Sonatesatsen var
som regel den første satsen i en wienerklassisk sonate, og var delt inn i tre
deler: «eksposisjon» - hvor hover- og side-tema presenteres,
«gjennomføringsdelen,» hvor komponisten «leker» med toneartene, gjerne med
modulasjoner (det som gjerne kalles «bridge» i popmusikken), og til slutt
«reprisen,» som utvikler seg etter samme tema som eksposisjonen.
Blues
Blues
var en musikkform som ble utviklet i USA etter borgerkrigens avslutning i 1865.
Den kjennetegnes ved sin «blå» tonalitet (verken dur eller moll), ekspressiv og
improvisatorisk sang, synkoper og stor rytmisk og melodisk frihet.
Swing
Selve
ordet «swing» har to forskjellige betydninger: for det første står det for et
rytmisk konsept; en «timing» basert på en underliggende triol-følelse i hvert
taktslag. For det andre står ordet «swing» for en stilepoke i jazzhistorien,
regnet rundt 1930.
Fusion/ jazz rock
Da
jazzen på 60-tallet begynte å dra inn rytmer og groove, samt elektrifisering,
fra rocken, begynte man å snakke om en “fusjon” (sammensmelting) til noe nytt,
nå kjent som jazzrock. Dette ble en helt ny og banebrytende retning, hvor blant
andre Miles Davis var sentral.
Konkret musikk
Det
er vanlig å skille mellom “konkret” og “elektronisk” musikk når vi snakker om
elektroakustisk musikk. Med “konkret musikk” menes de naturlige, akustiske
lyder (fra instrument, fra natur..) som er tatt opp med mikrofon og deretter
bearbeidet til en komposisjon. “Elektronisk musikk” er musikklyder som er laget
helt fra bunnen av med lydgenerator.
Gjennomføringsdel
I en
klassisk musikksats i sonatesatsform er det vanlig å kalle midtdelen for
“gjennomføringsdel.” Her bearbeider komponisten de temaer som har blitt
presentert i satsens begynnelse, “eksponeringsdelen.” Komponisten kan modulere,
eller bruke deler av eksponeringen på nye måter.
Heavy metal
Heavy
metal var en 80-tallets videreføring av heavyrock-bevegelsen fra 60-tallet.
Disse hadde gjerne en bedre gitarteknikk, og var ofte musikkutdannet. Eksempel
på et slikt band er Iron Maiden.
Klangflatemusikk
Klangflatemusikken
oppstod i Polen rundt 1960, da noen musikere eksperimenterte med å plassere
notene så tett at enkelttoner ikke kunne skilles fra hverandre.
Menuett
En
menuett er opprinnelig en dansesats fra Frankrike på 1600-talet. Den går i
¾-takt, og hadde opprinnelig ikke opptakt. Under wienerklassisismen ser man
likevel at Mozart og Haydn skrev menuetter med opptakt.
Messe
Messen
er en musikkform hvor tekstene fra messen i den katolske kirken ligger til
grunn.
Serialisme
Komposisjonsbegrep,
ofte brukt om tolvoneteknikk.
Soul
Blanding
av R&B og gospel, James Brown. Prekende.
Impresjonisme
Claude
Debussy, Maurice Ravel. Bevegelse i Paris på slutten av 1800-tallet,
begynnelsen av 1900. Fokus på opplevelsen av musikken, musikken
skulle skape stemning og atmosfære.
Kollektiv improvisasjon
Vanlig
i tidlig jazz; såkalt “New Orleans-jazz.” Dette innebar at alle musikerne
improviserte samtidig, med utgangspunkt i en melodi og et akkordskjema.
Ledemotiv
Teknikk
hvor en ting, person, hendelse etc. får sin egen melodi eller harmoni som denne
blir assosiert med. Teknikk brukt av Hector Herlioz (romantikken – Symphonie
Fantastique) og Richard Wagner (romantikken – Tristan og
Isolde)
Minimalisme
Minimalismen
kjennetegnes ved en repetisjon av korte mønstre – melodiske, harmoniske eller
rytmiske – som stadig gjennomgår små forandringer.
Motett
En
komposisjon for kor, ofte basert på en bibeltekst.
Pønk
Punk
er en undersjanger av rock, men også en subkultur som oppstod i USA på
60-tallet (Ramones, Blondie), og spredte seg til England på 70-tallet (Sex
Pistols, Clash). Sentralt stod et politisk engasjement. Punkerne mente at sin
tids “rock” (Pink Floyd, Led Zeppelin) var pompøs og “bedrevitende,” og brakte
på bane en “alle kan”-holdning som inspirerte mange unge til å begynne å
spille. Mange undergrunnsband oppstod, og punkerne spilte inn og gav ut sin
egen musikk, ofte uavhengig av plateselskaper.
Sprechesang
“Talesang”
– en mellomting mellom tale og sang – utviklet av Arnold Schönberg, brukt i
“Den månesyke Pierrot,” Pierrot Lunaire.
Suite
Suiteformen
er særlig mye brukt i barokken, og er en sammenstilling av musikkstykker med
dansekarakter. Satsene var gjerne satt sammen slik at stykkene dannet par,
først en langsom dans, så en hurtig. Mellom disse stykkene kunne det gjerne
være plassert en annen type sats, for eksempel en menuett.
Blues
Blues
er en individuell musikkform med røtter i afroamerikansk musikktradisjon. Den
kjennetegnes ved sin bruk av “blåtoner” (verken dur eller moll), ekspressiv og
improvisatorisk sang, synkoper og stor rytmisk frihet. Bluesen er i
utgangspunktet en vokal musikkform, men i 1880-årene begynte man å ta i bruk
instrumenter som kunne etterligne stemmen: banjo, fele, gitar og munnspill.
Senere
fikk bluesen mer struktur, og i det 20. århundret ble dens harmoniske skjema
etablert. Denne hadde ofte en tredelt form: A-A-B, 4+4+4 takter (tolvtakter)
Syklisk verk
Et
verk som er skrevet i syklisk form kan for eksempel være en symfoni hvor de
ulike satsene er skrevet for å utfylle hverandre og danne et helhetsbilde.
Frijazz
En
jazzbevegelse som kom på 60-tallet, hvor “alt” var lov; jazzimprovisasjon uten
planlagte akkorder eller skalaer – og ofte også frigjort fra tempo, melodi,
rytmefigurer, osv. Lyder som tidligere var “støy” ble nå inkorporerte deler av
musikkbildet.
Generalbass
“Bass
continuto” – uavbrutt bass. Akkompagnementsteknikk som oppstod i overgangen
renessanse – barokk. Melodistemmen hadde fokus, mens generalbassen dannet den
harmoniske grunnstrukturen. Generalbassens akkorder ble ikke skrevet ned, men
besifret.
Kantate
(Latinsk; cantare,
betyr “synge”). Vokal komposisjon, akkompagnert av instrumenter.
Programsymfoni
Romantikken.
Prinsippet bak programmusikken var at musikken skulle kunne være mer enn
bare musikk – den skulle kunne uttrykke følelser og stemninger. Et eksempel på
slik musikk er “Symphonie Fantastique” av Hector Berlioz. Her bruker han idè
fixe (ledemotiv) for å skape assosiasjoner til ting, personer, hendelser og
følelser. Sentralt i programsymfonien er store orkester, og fokus på å bruke
hele orkesterets klangmuligheter.
Absolutt musikk
Den
absolutte musikken var programsymfoniens motstykke. Her holdt man fast ved de
gamle idealene om at musikk bare var musikk, og ikke skulle
fortelle – eller uttrykke noe – ut over seg selv.
Country
Musikkform
med opprinnelse i de irske og skotske immigrantenes folkemusikk på landsbygda.
Dansemusikk.
Swingjazz
En
jazzstil skapt for å danse til.
Disco
Ordet
disco kommer fra fransk, discoteque, og betyr platesamling. Et diskotek er et
sted hvor det danses til plater. På slutten av 1970-tallet ble “disco” et
begrep for en musikkform med bakgrunn i blant annet soul og funk, med stor vekt
på rytme. Disco’en var skapt for å være dansemusikk.
Bebop
Jazzstil,
vanlig på 40-tallet. Ofte forkortet til “bop.” Charlie Parker, Dizzy Gillespie.
Hurtig, improvisatorisk og lite bundet til et noteskjema. Komplekse melodier og
rytmer.
Madrigal
Verdslig
musikkform som oppstod i renessansen. I Italia gikk komponister og forfattere
sammen og laget musikk som skulle heve både den melodiske og tekstmessige
kvaliteten. Tekstene hadde ofte et skjult, grovt innhold, og melodiene
underbygget tekstene. En “ekte” madrigal hadde bare ett vers og
ingen refreng. (“Uekte” madrigaler dukket opp, med flere vers og
fa-la-la-refreng). Monteverdi kjent madrigalkomponist.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar