·
Forklar hvordan tolvtonemusikken er bygd opp
Arnold Schönberg eksperimenterte med ulike måter å bruke de tolv
tonene i skalaen på, og hans regler for komposisjon ble et nytt
komposisjonssystem som vi kaller tolvtonemusikk
(eller dodekafoni).
Før selve komposisjonsprosessen begynner, lager komponisten en
rekke på tolv toner. Rekken må inneholde alle de tolv tonene i den kromatiske
skalaen. Rekken kan så varieres på forskjellige måter:
ü
Den kan leses slik den står (“grunnform”)
ü
Den kan spilles baklengs (“kreps”)
ü
Den kan stilles på hodet, slik at bevegelsene
i originalrekken går i motsatt retning (“omvending”)
ü
Alle de ulike formene kan transponeres
I tillegg er det visse regler man må følge:
ü
Ingen tone må gjentas før alle de tolv tonene
er brukt
ü
Man bør unngå like intervaller
ü
Rekken kan brukes som melodi eller som akkord
·
Gi en beskrivelse av punktmusikken
Punktmusikken er en videreføring av tolvtoneteknikken.
Musikkstykkene er ofte svært korte, og det musikalske innholdet er konsentrert.
Tolvtonerekken er ofte utgangspunktet, men den deles ofte opp i mindre celler,
og former byggesteinene i komposisjonen. De små motivene spres på ulike
instrumenter, slik at hvert instrument bare spiller noen få toner. Musikken
blir kastet fra punkt til punkt, og hver tone blir et selvstendig musikalsk
element.
·
Forklar begrepet klangfarge
Anton von Webern utviklet punktmusikken for at hvert enkelt
instruments særegne “klangfarge” skulle få komme til sin rett.
·
Nevn noen av de elektroniske instrumentene som
kom tidlig på 1900-tallet
Utgangspunktet for den elektroniske musikken på 1900-tallet var oppfinnelsen
av radiorøret i USA i 1907. Dette
gjorde det mulig å forsterke elektriske signaler, og ble grunnlaget for de
elektroniske instrumentene som kom etter hvert, såkalte “elektrofoner.”
Et av de nye elektrofoniske instrumentene som fikk størst
utbredelse, var trautonium, som ble
oppfunnet i Tyskland i 1930.
·
Forklar hva vi legger i ordet “neo”
Ordet “neo” – ny – ble et
begrep som man benyttet i mange sammenhenger der gamle teknikker og stiler ble
brukt på nye måter.
·
Hvilke musikalske kjennetegn har den musikken
vi kaller “neoklassisk”?
o
Neoklassisisme er en betegnelse på en retning
i musikken i mellomkrigstiden.
o
Komponistene brukte ofte formtyper fra
tidligere perioder (før romantikken) som fuge, suite, serenade, sonate,
symfoni, konsert, osv.
o
Musikken har tonal basis, med en neotonalitet
som utvidet tonalitetens rammer – ved bruk av modale skalaer eller gjennom
tonale systemer som er uavhengige av den klassiske funksjonsharmonikken.
o
Mye av musikken har et musikantisk og lekende
preg
o
Musikken skulle være folkelig og renset for
intellektuelle betraktninger og livsanskuelser
o
Mange av komponistene henter stilelementer
utenfor den klassiske musikken, for eksempel fra folkemusikken, jazz eller
populærmusikk.
·
Hvorfor kan vi si at Stravinskijs liv som
kunstner på mange måter oppsummerte den klassiske musikken i det 20. århundret?
Stravinskij var i løpet av sin karriere som komponist innom de
aller fleste retninger som dukket opp, og var aldri redd for å forsøke nye
ting. Han var tvert imot svært ofte en forgjenger i de ulike stilene.
·
Hva var Les Six?
Les Six var en fransk komponistgruppe som gjorde seg bemerket i
det at de komponerte musikk som blandet humor og satire med jazzrytmer, franske
varietémelodier og eksotiske sørafrikanske og søramerikanske melodier – alt underlagt
et klassisk ideal om balanse og symmetri i et moderne tonespråk.
·
Hva står uttrykket “sosialistisk realisme”
for?
I noen land i Europa, blant annet Tyskland og Spania, ble det i
mellomkrigstiden stilt krav om at kunsten og politikken skulle knyttes sammen,
og at musikken skulle fremme partiets og landets interesser. Den skulle også
bidra til å gi folket optimisme, en tro på fedrelandet og på fremskrittet.
Denne retningen ble kalt sosialistisk
realisme, og var svært konservativ i sin uttrykksform og avvisende til eksperimentene
som mange av de sentraleuropeiske komponistene drev med. Dette gjorde at de
gamle formene opera, kantate, symfoni og musikk med tekst ble favorisert. Det
var lettere å formidle budskap (propaganda?) gjennom musikk med tekst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar