1.
a.
1960-tallet var et viktig tiår i rockens
historie. Gjør greie for musikalske hovedretninger, stiltrekk og sentrale artister/band
innen denne perioden.
Pop og beat i England: 1963:
Beatles. Skrev egne låter.
1964: Beatles fikk sitt
gjennombrudd i USA, som første britiske band.
Britisk R&B. Britiske
band som hentet sin inspirasjon fra den Chicago-baserte bluesformen. Disse
delte seg inn i to retninger; “rockers” (Rolling Stones, Kinks) og “mods”
(Yardbirds (som senere ble Led Zeppelin), The Who).
Soul: Blanding av R&B
og gospel. Hadde en “preken”-aktig stil. Afroamerikansk musikk à James Brown (dannet grunnlaget for 70-tallets
funk), Aretha Franklin. “Motown” plateselskap drevet av svarte.
Amerikansk folk-rock à Bob Dylan, The Byrds. Enkle viser med vekt på
tekstinnholdet. Som regel politisk innhold, ofte fortellende og satirisk i
formen.
Kjennetegn ved rockens
gjennombrudd på midten av 1960-tallet:
- Både lyttemusikk og dansemusikk
- Både kunstnerisk dimensjon og
underholdningsdimensjon
- En viktig sosial og politisk faktor for
ungdomsgenerasjonen
- En progressiv ungdomskultur, som ville
eksperimentere og sprenge grenser
- Musikere med selvforståelse som progressive
kunstnere i en motkultur
Teknologiske nyvinninger,
studioet brukt på nye måter. La grunnlaget for en omfattende utvikling av hele
musikkbransjen:
- Beach boys: tok i bruk studioet på helt nye
måter, og hadde stort fokus på lydbearbeiding.
- Jimi Hendrix: skapte en egen stil der
forvrenginger på gitaren ikke bare var effekter, men en integrert i det
musikalske uttrykket. Hendrix representerte en live-orientert, gitarbasert
dimensjon i rocken.
1967: Hippie-bevegelsen.
Janis Joplin, The Doors. Psykedelisk (“bevissthetsutvidende”). Ofte preget av
svevende og mystiske toner, forvrenginger og eksperimentelle lydmontasjer. Mye
bruk av uvanlige instrumenter med inspirasjon fra arabisk og indisk musikk.
Heavyrock (slutten av 1960): Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath. “Ekstremutgave” av bluesens estetikk.
Teknologisk utvikling viktig forutsetning. Dramatikk, tyngde og volum. “Gitarhelten”
hovedfokus, machoimage.
Noen forutsetninger for
utviklingen av heavyrock:
- Riff fra bluestradisjonen
- Inspirasjon fra 50-tallets elgitarister (Muddy
Waters, Chuck Berry)
- Britisk R&B (Rolling Stones, Kinks)
- Lydteknisk utvikling: PA-anlegg, kraftige
forsterkere
- Ideer fra eksperimentelt teater og skrekkfilmer
Country-rock. Neil Young, Creedence Clearwater Revival.
Progrock. Kryssning mellom rock, avantgardemusikk og klassisk. Genesis,
Pink Floyd
Progrocken hadde fem
viktige stiltrekk:
- Improvisasjon og instrumental virtuositet var
et bærende element, og ikke begrenset til enkelte solopartier
- Musikken var i stor grad instrumental
- Tekstene var ofte filosofiske, drømmende eller
surrealistiske
- Låtene var ofte lange, og med kompleks struktur
- Mye eksperimentering med “sounden”
b.
Gjør greie for den påvirkningen Louis Armstrong,
Duke Ellington, Charlie Parker og Miles Davis har hatt for jazzens utvikling.
Louis Armstrong (aktiv fra
1922):
-
Utviklet “scatingen” – vokal improvisasjon, uten tekst
-
Han var den første store, virtuose jazz-solisten, og bidrog
sterkt til utviklingen fra kollektiv improvisasjon til soloimprovisasjon
-
Med sine elegante fraseringer førte han rytmikken bort fra
ragtime, i retning mot swing-følelse
-
Han var teknisk dyktigere enn noen plateinnspilt trompetist
før ham
-
Tilførte jazzen struktur, egenart og profesjonalitet
-
Han bidrog til at jazzen ble “stueren” hos det hvite
publikumet
Duke
Ellington (aktiv fra 1924):
-
Jazzens kanskje største komponist
-
Ledet jazzens lengst eksisterende band
-
Han kombinerte ofte instrumenter på uvante måter for å skape
nye klanger
-
Fokuserte på jazz som komposisjon gjennom orkesterering, form
og struktur
Charlie
Parker (aktiv fra 1939):
-
En av bop-stilens ledende skikkelser
-
Bidrog til å bringe jazzen ut av gettoen og gi den status som
kunstmusikk
-
Innførte bruk av altererte akkorder i jazzen
-
Lite vekt på nedskrevne arrangementer
Miles
Davis (aktiv fra 1944):
-
Begynte som bop-trompetist, men ble senere kjent for stilene “cool
jazz,” “modal jazz” og “jazzrock.”
-
Eksperimenterte mye med trompet-sounden, og utviklet en tørr
tonekvalitet som ble hans varemerke.
-
Stykkene hans var enkle, “less is more,” med stor vekt på
intonasjon og klang.
-
Jobbet på 70- og 80-tallet med elektroniske effekter for å
alterere trompetlyden.
c.
Gjør rede for hovedstiltrekk og sentrale
musikere på 1940- og 1950-tallet i amerikansk jazz
Dizzy
Gillespie, Charlie Parker (bebop). Eksperimenterte med dissonanser og tempo, “altererte
akkorder.” Spilte svært hurtig, liten vekt på nedskrevne arrangementer. Ofte
asymmetriske improvisasjoner, lange linjer på tvers av tonedelinger.
Miles Davis, Gil Evans (Cool jazz). Lett, tørr tonekvalitet,
med lite eller ingen vibrato. Dempet uttrykk og lavt volum, med melodiøst
legatospill. I utgangspunktet enkle melodier, med stor vekt på sound. Gav ut “Birth
of the Cool”-innspillingene 1948 – 1950, som anses som representative for
retningen.
d.
Musikkhistorisk er “rock’n’roll” et begrep som
karakteriserer en ganske kort periode fra 1954 til 1959 i USA. Gjør først rede for musikalske
stiltrekk og sentrale artister innen musikkformen 50-talls rock’n’roll, og grei
deretter ut om typiske stiltrekk ved rhythm’n blues, gospel og country, som
alle blir regnet som røttene til rock’n’roll.
e.
Gjør greie for musikalske hovedretninger,
stiltrekk og sentrale musikere innen amerikansk jazz på 1940- og 1950-tallet
f.
Den tidlige jazzen startet rundt år 1900 og
hadde sin glansperiode frem til ca. 1930. Gjør greie for karakteristiske
stiltrekk og sentrale artister innen denne epoken.
g.
Gjør rede for orkestermusikken i barokken
h.
Gjør rede for orkestermusikken i romantikken
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar