·
500 – 1500: Middelalder
o
Gregoriansk musikk
o
Trubadurer og minnesangere
o
Hildegaard von Bingen
·
1450 – 1600: Renessanse
o
Kirkemusikk: Splitting mellom de protestantiske og de katolske. Protestantene, ledet av Martin
Luther, ønsket salmer på tysk, slik at de kunne forstå hva de sang. Katolikkene
ville bevare det gamle og latinske. Dette kunne Palestrina gi dem.
o
Madrigalene var renessansens verdslige musikk,
og hadde grove tekster med skjulte budskap, og med melodier skrevet for å
underbygge teksten. Ekte madrigaler
hadde bare ett vers (det ble skrevet uekte
madrigaler i England, med flere vers, og med refreng – som regel i “fa-la-la”-stil).
§
Martin Luther
§
Palestrina
§
Monteverdi
§
Orlando di Lasso
·
1600 – 1750: Barokk
o
Alt skulle være prektig og pompøst, med
storslåtte symfonier og overdådige operaer. Musikken ble komponert for å
underholde konger og adel, eller til bruk i kirkesammenheng.
§
Monteverdi
§
Henry Purcell
§
Johann Sebastian Bach
§
Antonio Vivaldi
§
Friedrich Händel
·
1720 – 1770: Rokokko
o
“Opplysningstid” – alt skulle være så naturlig
som mulig
o
Musikken kjennetegnes blant annet ved hurtige
temposkifter, uventede harmoniske overganger, samt bruk av kromatikk og
uventede pauser.
§
Carl Phillip Emanuel Bach
·
1730 – 1820: Wienerklassisisme
o
Idealene renhet, klarhet, balanse og måtehold
o
Nye prinsipper for komponering, musikken ble mer
“laidback” i forhold til barokkens gyvende driv. (Musikken gikk fra å være “energetisk”
i barokken til å bli “periodisk” i wienerklassisismen).
§
Joseph Haydn
§
Wolfgang Amadeus Mozart
§
Ludwig von Beethoven
·
1815 – 1910: Romantikk
§
Franz Schubert
§
Hector Berlioz
gg
SvarSlettKunne Dere Skrive Mere?
SvarSlett