a. Grei ut om
musikalsk utvikling, komponister og verk innen operaen fra 1600 – 1800
Rundt 1600: Begynnelsen av barokken, operaen blir skapt. Ideen stammer
fra oldtidens Hellas. En gruppe i Firenze fant opp en type sang som de kalte “monodi,”
hvor en sangstemme formidlet tekst, akkompagnert av et akkordinstrument. Det
var her også vanlig med generalbass.
Monteverdi utvidet senere den monodibaserte operaen, ved å ta med andre
former; instrumentalsatser, korsatser og mer melodiske solistpartier. (Orfeo fra 1607).
I Frankrike var kongen svært ballettinteressert, og Lully skrev operaer
med mye ballett.
I Tyskland ble det utviklet en egen form for opera, hvor kirkemusikken
og bibelen stod i sentrum, som kalles oratorium. Her var det lite fokus på kostymer og
kulisser, siden disse var beregnet å skulle fremføres i kirken under
gudstjenesten.
Bach skrev “kantater,” som er minioratorium til bruk i kirken (små
operaer). (Eksempel: Wachet auf)
Händel skrev operaer med tema fra tysk og romersk historie. Han skrev
også Messias, som er tekster fra det gamle og nye testamentet. (I. Profetier,
II. Jesu fødsel, liv og død, og III. Dommedag)
På slutten av 1700-tallet ble det stort fokus på det sceniske i
operaen, og solistene stod i sentrum – handlingen fikk stadig mindre
fokus. Kastratsangere ble vanlig.
På begynnelsen av 100 (rokokko), operaen fikk et mer realistisk,
hverdagslig uttrykk. Italieneren Pergolesi skrev en “opera-parodi” kalt Tjenestepiken som husfrue (La serva
padrona). På den samme tiden skrev Gluck
sin opera, Orfeus og Eurydike, hvor
menneskene ble behandlet som mennesker, og ikke som pappfigurer, som i den
tidligere operaformen.
Tre former for opera oppstod under rokokko/wienerklassisisme:
- Opera seria
(tragedie)
- Opera buffa (komedie)
- Syngespill (opera
med talte replikker)
I Mozarts Tryllefløyten sang
man på tysk, noe som markerte et brudd med den italienske tradisjonen. (Han
skrev også Don Juan og Figaros bryllup)
b. Ta utgangspunkt i
noen musikkeksempler og vis hovedtrekkene i utvikling av elektroakustisk
musikk. Skriv også om blanding av elektroniske og akustiske instrumenter
Man kan nok på
mange måter hevde at den elektroakustiske musikken hadde sin spede begynnelse i
futurismen i 1913 (med Luigi Russolo). Her hentet man inspirasjon i den
industrielle revolusjonen, og brukte lyder fra industri, motorer, jernbane og
biler som utgangspunkt. Russolo innlemmet “støy” i musikken ved hjelp av
instrumenter som han fant opp. Futuristene eksperimenterte hemningsløst med nye
lydkilder.
Disse tendensene
vendte tilbake i begynnelsen av 20-tallet, da “støyinstrumenter” vakte stor
oppsikt. Honegger (fra den franske komposisjonsgruppen Les Six) ble kjent med komposisjonen Pacific 231, som skulle etterligne sin tids hurtigtog.
I 1930 ble “trautonium”
oppfunnet, og ble det første serieproduserte elektroniske musikkinstrumentet.
På slutten av
1940-tallet markerte oppfinnelsen av båndopptakeren en ny æra for den
elektroakustiske musikken; endelig kunne man ta opp lyder for bearbeidelse.
Etter hvert kom det stadig nye studio for å ta opp musikk. Mange laget
elektronisk musikk, i form av hvitt støy som man brukte på ulike måter i
komposisjoner. Man kunne også manipulere innspilt lyd til å låte som noe helt
annet enn det opprinnelig var.
c. Ta utgangspunkt i
noen sentrale verk innen kunstmusikken mellom 1900 og 1940 og drøft hvordan de
skapte nye retninger
Kunstmusikk =
musikk komponert av navngitte musikere. Brukes om ballett, opera, klassisk og
samtidsmusikk.
Charles Ives –
amerikansk avantgarde
Russolo –
futurisme
Satie – fransk avantgarde
Debussy –
Impresjonisme. Clair de Lune
Stravinskij –
Vårofferet. Skapte furore. Ekspresjonisme
d. Grei ut om Beethoven
som overgangsskikkelse mellom wienerklassisisme og romantikk
Tre perioder:
1. Wienerklassisk
2. Selvstendig (pga
statlig komponistgasje)
3. Nyskapende,
framtidsrettet
Voldsomt uttrykk, verkenes lengde, mange temaer. Dramatisk.
e. Ta utgangspunkt i
sentrale verk og komponister innen norsk kunstmusikk etter 1960 og gjør rede
for forskjellige retninger
f.
Gjør rede for ulike instrumentale verktyper i barokken. Hvilke vokale
verktyper finner vi? Nevngi komponist og tittel til to viktige vokalverk.
Instrumentale verk i barokken: Mye strykeinstrumenter. Solokonserten
(en solist) og concerto grosso (flere solister, solistgruppe).
Suite (dansesatser), sonate (melodiinstrument med generalbass), fuge
(stemmer som avløser hverandre)
- Vivaldi: “De Fire
Årstider”
-
- Händel: “Water
Music”
Vokalverk; BACH – MATTEUSPASJONEN.
Händel- Messias.
g. Hvilke retninger
innen samtidsmusikk finner man på begynnelsen av 1900-tallet, og hvilke
komponister står sentralt her? Hvilken påvirkning har de verkene som ble skapt
da hatt på kommende komponister?
Begynnelsen av 1900:
- Amerikansk
avantgarde – Charles Ives. Bitonalitet, polyrytmikk, inspirasjon fra andre
sjangre, som marsjer og cowboyviser.
- Futurisme – Luigi Russolo
– støymusikk. Eksperimentering med nye lydkilder. Plukket opp igjen på
20-tallet, inspirasjon til Honegger, Pacific
231.
- Fransk avantgarde –
Eric Satie. Musak-musikk (“heismusikk”), minimalisme, collegeteknikk. Senere
videreførte John Cage collageteknikken.
- Impresjonisme – Claude Debussy (Maurice Ravel). Innførte nye
harmonikker.
- Den andre
wienerskolen – Schönberg, Webern, Berg. Atonal musikk, tolvtonesystem,
punktmusikk (Webern). Sprechgesang
- Ekspresjonisme –
Igor Stravinskij, Bela Bartok. Rytmen får en sentral plass i musikken.
Harmonikken deles inn i separate blokker som eksisterer for seg selv.
h.
Gjør greie for orkesteret og orkestermusikken sin utvikling i tiden
1750 – 1900
i.
170-tallet: grei ut om overgangen fra barokk til wienerklassisisme. Vis
til nye musikalske former og teknikker, orkester/instrumentutvikling og
komponister
j.
Etter 1960 kom det mange nye retninger innen kunstmusikk. Gjør greie
for disse med eksempler på verk og navn på sentrale komponister
Minimalisme, klangflatemusikk,
k. Grei ut om
instrumentalmusikken i wienerklassisismen
Idealene i wienerklassisismen var klarhet, renhet, måtehold og balanse.
Den kan gjerne sees som en reaksjon mot den pompøse og overdådige
barokk-musikken. Barokkmusikken var energetisk (drivende), mens den
wienerklassiske var periodisk – den “gir og tar.” I wienerklassisk musikk kunne
man også ha flere enn en stemning i samme satsen. Symfoniene ble populære under
denne perioden, og man hadde flere
n. Grei ut om
nasjonalromantikken
o. Gjør rede for
ulike retninger i musikken i overgangsfasen fra romantikk på begynnelsen av
1900-tallet
p. Grei ut om norsk
musikk fra 1850 – 1950
q. Grei ut om ulike
musikalske retninger i første halvdel av det 20. århundret. Gi eksempler på
musikkverk, komponister og musikalske virkemidler.
r. Grei ut om
musikkverk, komponister og musikalske virkemidler under romantikken
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar