Stikkord for den romantiske kunsten:
·
Lengsel, drøm
·
Det mystiske, fantastiske og eventyrlige
·
Nattstemninger
·
Naturen – helst i vill og uberørt form
·
Det bevisste sinnet
·
Middelalderen (det fjerne og dunkle)
·
Det nasjonale (nasjonalromantikk)
Den romantiske melodikken ble en videreføring av
wienerklassisismen, men med lengre melodiske spenn. Man kan for øvrig se et
wienerklassisk eksempel på nettopp et slikt langt melodisk spenn i
Skjebnesymfonisens 2. sats. Man begynte også å bruke kromatikk i mye større
grad enn tidligere.
Man fikk nye klangmuligheter i det at det stadig kom nye
instrumenter til (engelsk horn, harpe m.m.). Det ble også vanlig med stadig
større orkester, fra wienerklassisismens ca. 20 – 25 mann til romantikken med
opp til 100 musikere i samme orkester.
Beethoven introduserte en mye større bruk av variasjon i
styrkegrader enn sine forgjengere, og denne dynamikken ble videreutviklet i
løpet av romantikken.
Komponister i romantikken:
·
Franz Schubert
·
Hector Berlioz
·
Edvard Grieg
·
Brahms
I romantikken ble det etter hvert svært populært med ensatsige
klaverstykker, korte stykker som egnet seg godt til hjemmebruk og fremførelse
som en del av dannelsen til unge piker.
En annen populær sjanger var lied. Ordet “lied” er tysk og betyr “sang.”
Særlig Schubert komponerte melodier til dikt, beregnet for fremføring av en
sanger og en pianist.
Senere i romantikken fikk man en
splitting mellom tradisjonalistene og
nytyskerne.
Nytyskerne ønsket å utforske de
formidlingsmulighetene som lå i musikken; kunne musikken gjengi en historie fra
A til Å slik at lytteren kunne følge handlingen? Resultatet ble lange symfonier
med store dynamiske sprang og mye følelse, såkalt programmusikk. En foregangsmann for denne musikken var Hector
Berlioz, som med sin femsatsige programsymfoni Symphonie fantastique skildret sitt eget liv som kunstner, med
store gleder og dype sorger. Berlioz hadde sansen for det dramatiske, og brukte
dramatikken for å fremheve sitt budskap. Han brukte også mer uvanlige
instrumenter som harpe, klokkespill, engelsk horn og Ess-klarinett (en mindre
klarinettype), og var nøye med å bruke hele orkesterets klangmuligheter. Sentralt
i programmusikken var et tema eller fast idé, på fransk idé fixe¸ knyttet til en bestemt person eller ting.
En annen form for programmusikk var det symfoniske
diktet, som var bygget opp etter de samme prinsippene som programsymfonien,
men bare hadde en sats.
Tradisjonalistene ville ivareta de
wienerklassiske musikktradisjonene, og mente at det var galt at musikken prøvde
seg på områder som hørte mer hjemme i andre kunstarter, som dikting og
malekunst. De konsentrerte seg om absolutt
musikk, hvor musikk rett og slett ikke skulle være noe annet enn musikk,
verken mer eller mindre. Musikken holdt seg likevel i den romantiske sjangeren,
så selve uttrykket i musikken var
langt mer preget av dramatikk, lengsel, smerte og mystikk enn den
wienerklassiske musikken. (Jmf. Brahms)
Russeren Tsjaikovskij stod med ett
bein i hver av disse retningene, og komponerte både tradisjonelle verker og
programmusikk. Han er mest kjent for ballettmusikken sin, først og fremst Svanesjøen og Nøtteknekkeren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar